STRESS NIET MINDEREN, MAAR MANAGEN

 In Geen categorie

Onlangs had ik een gesprek met iemand die ervan overtuigd was geen stress te hebben. Maar deze persoon bleek wel vaak een onrustig, opgejaagd gevoel te hebben waarbij er sprake was van een gevoel van controleverlies. Voor de zoveelste keer werd me duidelijk dat het begrip stress door iedereen anders wordt geïnterpreteerd. Tijd voor wat verheldering!

WAT IS STRESS
Stress is een breed begrip waar vele definities aan gegeven zijn. Stress wordt vaak gezien als iets psychologisch, oftewel “het zit tussen de oren”. Inmiddels weten we dat stress ook fysieke klachten kan opleveren. Een integrale aanpak om stress de baas te zijn is daarom van belang. Stress hoeft namelijk op zichzelf staand geen probleem te zijn, en kan meestal goed gemanaged worden, zonder te verminderen.

Nu kan ik een blog schrijven over cortisol en neurotransmitters, maar wat eigenlijk bijna iedereen wil weten is: hoe doe je dat dan, stress managen? Ik hoop je met een aantal praktische tips een beetje op weg te helpen.

Om te beginnen is het belangrijk je perceptie van stress eens onder de loep te nemen. Wacht even met verder lezen, kijk naar buiten en vraag jezelf af wat stress voor jou inhoud. De kans is groot dat je denkt aan: druk, haasten, opgejaagd gevoel, rennen en vliegen, geen overzicht en misschien denk je ook wel aan fysieke klachten. Lees maar weer verder!

Stress is een verzamelnaam voor alle factoren die je uit balans halen. Maar wat voor de ene stressvol is, kan op iemand anders geen enkele indruk maken. De ervaring van stress heeft alles te maken met de belastbaarheid van de persoon, en dit is (logisch) altijd persoonlijk. Stress is eigenlijk heel functioneel. Het is namelijk een prikkel die kan leiden tot verhoging van je belastbaarheid. Heel fijn dus, dat stress bestaat! Het probléém ontstaat pas als er verlies van controle is. Heb je het nog wel onder controle, dan noemen we dit flow.

FLOW
Wel eens gehoord van “flow”? Dit is een staat die je kunt bereiken als je geconcentreerd bezig bent. De activiteit moet aan 3 voorwaarden voldoen.

  1. Het moet een uitdaging zijn
  2. Je moet het net onder controle kunnen houden, dus tot aan de grens
  3. Er moet feedback van succes zijn

Na het uitvoeren van een dergelijke bezigheid treedt een gevoel van gelukzaligheid op, zelfs als de activiteit niet leuk is om te doen! Het moet een uitdaging zijn om een prikkel te krijgen, maar de uitdaging moet niet zó groot zijn dat je de controle verliest. Zeer functioneel dus, die flow!

Naast het eerder genoemde verlies van controle zijn ook schaarste (gebrek aan bijv. tijd/geld/voeding) en het streven naar harmonie (niemand willen teleurstellen) oorzaken van stress.

 

TIPS

  • Herstel je balans d.m.v. ademhalingsoefeningen of meditatie apps. Mijn persoonlijke favoriete app is Headspace. (https://www.headspace.com/) Bij Headspace kan je d.m.v. verschillende “packs” en “singles” focussen op bepaalde wensen die je hebt. Denk bijvoorbeeld aan stress, slaap, relaties, zelfvertrouwen, dankbaarheid, balans en focus. Dit zijn slechts een paar voorbeelden! De prettige stem van Andy werkt zeer ontspannend en je bent echt even alleen maar met jezelf bezig. Handig: je kunt Headspace koppelen aan je Spotify account, goede deal!
  • Stel realistische doelen. Constant het gevoel hebben dat iets niet haalbaar is of dat je achter de feiten aanloopt betekent eigenlijk constant rondlopen met een gevoel van controleverlies. En dit levert dus stress op. Dit geldt niet alleen voor je zakelijke doelen, maar ook privé zoals in je relaties. Afspraken maken om mensen niet teleur te willen stellen terwijl je eigenlijk al weet dat het niet heel handig is..wie kent het niet?
  • Lijstjes, lijstjes, lijstjes. Schrijf elke dag je taken op en categoriseer ze van urgent naar belangrijk naar minder belangrijk. Maak eventueel een maandplanner, weekplanner en dagplanner. Niks is fijner dan wegstrepen! Mijn favoriete app hiervoor is Wunderlist. (https://www.wunderlist.com/) Ouderwets in een schriftje schrijven en het écht weg kunnen strepen werkt ook heel lekker!
  • Probeer te achterhalen wanneer op de dag je de meeste energie hebt. Dit kan je gemakkelijk zelf doen door een paar dagen lang elke 2 uur je wekker te zetten (bijv. 8.00/10.00/12.00 etc.) en jezelf op dat moment een cijfer te geven voor je stresslevel en je energielevel. Schrijf dit op en na een aantal dagen kan je zo makkelijker opsporen welke momenten van de dag je de minste stress en meeste energie ervaart. Voer op die momenten je moeilijkste taken uit.
  • Zet meldingen op je telefoon uit. Whatsapp, e-mail, social media, we hebben allemaal de drang dit constant te checken. Denk je dat het bij jou wel meevalt? Deelnemers aan een onderzoek gaven aan gemiddeld 1x per uur hun mail te checken. Na observatie werd door de onderzoekers geconcludeerd dat dit in de realiteit om de 5 minuten bleek te zijn. De meest hardnekkige gewoontes hebben we niet door. Het scheelt al een hoop als je je meldingen uit hebt staan. Verder vind ik zelf de app Moment een echte eye-opener (https://itunes.apple.com/nl/app/moment-screen-time-tracker/id771541926?mt=8). In deze app zit een screen time tracker die bijhoud hoeveel minuten je per dag op je telefoon zit. Bedenk eens wat je allemaal in die tijd had kunnen doen!
  • Slaap! Ben je constant moe of heb je dips gedurende de dag? Word je niet uitgerust wakker? Doezel je wel eens? Dan valt er winst te behalen in je slaapkwaliteit. Een uitgerust brein kan gewoon meer aan. Lees ook mijn blog over slaap.

Ben je het overzicht kwijt en kan je wel wat hulp gebruiken bij het managen van je stress? Mail dan naar contact@vvcoaching.nl voor een gratis intake. Ik help je graag!

 

 

Bron: Chivo

Recent Posts