Het ontbijt

 In Geen categorie

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Dit hebben we vast allemaal wel eens gehoord of gelezen. Maar is dit wel zo?

Er is veel onderzoek gedaan naar het wel of niet ontbijten. Deze vele onderzoeken spreken elkaar ook vaak tegen. Dit heeft er o.a. mee te maken dat het lastig te achterhalen is of de “bewezen” gezondheidsvoordelen door het wel of niet ontbijten komen, of dat de voordelen veroorzaakt worden door andere factoren. Dat maakt het lastig een sluitend advies te geven.
Een voorbeeld hiervan is een onderzoek over ontbijtgedrag met de suggestie dat er een link bestaat tussen niet-ontbijters en een grotere buikomvang en metabole stoornissen (Smith KJ 2010). Het probleem met dit soort onderzoeken? Niet ontbijten is veelal een teken van slecht voor jezelf zorgen, wat kan betekenen dat het effect niet het gevolg is van niet-ontbijten, maar van een algeheel slechter voedingspatroon. Factoren als stress en slaap spelen hierin ook een rol.
In een experiment van 16 weken met ruim 300 deelnemers bleek er geen noemenswaardig verschil te zijn tussen de groepen die voor 10.00 of na 11.00 ontbeten (Dhurandhar EJ 2014).

Maar wat weten we dan wel over het ontbijt? Een paar punten op een rij.

Er is geen enkel bewijs dat je ontbijt de grootste maaltijd van de dag moet zijn, omdat je een goede basis moet leggen. Natuurlijk heb je gedurende de nacht gevast, maar er wordt voornamelijk vet verbrand als je slaapt, en daar heb je genoeg van. Mogelijk moet je leverglycogeen (noodzakelijk voor je zenuwstelsel) wat worden aangevuld.

Ook zorgt veel ontbijten er niet voor dat er tijdens de lunch en diner minder wordt genuttigd. Kortom, overtollige calorieën die je door deze theorie binnenkrijgt. Niet-ontbijten leidt wel tot meer middag- en avondeten, maar over de hele dag gezien krijg je net iets minder binnen.

Gaat je motor branden van het ontbijt? Het idee hierachter is dat je rustmetabolisme (de energie die je verbruikt in rust) omhoog gaat, en je daardoor meer verbrand. In een recent onderzoek bleek dat dit gemiddeld 11 calorieën op een dag scheelt. Ook deze theorie gaat dus niet op.

Tenslotte wordt er vaak beweerd dat ontbijten een positief effect heeft op je BMI. Ook dit is lastig te bewijzen, om dezelfde reden als in het begin van deze blog. Mensen die niet ontbijten vertonen over het geheel gezien meer ongezond gedrag, en de oorzaak van het hoge of lage BMI is daarom lastig te achterhalen.

Is deze blog een pleidooi om dan maar niet te gaan ontbijten? Zeer zeker niet! Ik wil hiermee laten zien dat je je eetpatroon niet klakkeloos kunt afstemmen op iets wat je hoort of leest. De algemene regel is wel; vind jij het fijn om te ontbijten? Ontbijt dan. Krijg je geen hap door je keel ’s ochtends? Kies dan een tijdstip binnen 3 uur na het opstaan om je ontbijt te nuttigen. Zoals met alles: doe meer van werkt, en minder van wat niet werkt!

Tenslotte wil ik aanstippen dat regelmaat een zeer belangrijke factor is in het behalen van je doelen. Ontbijt kan daar zeker in passen. Probeer dus wel op vaste tijdtippen te eten. Maar er is dus nog geen sluitend bewijs of het beter is om dit om bijv. 7.30 te doen of om 10.30. Sport je veel en zou je een passend advies willen met betrekking tot jouw ontbijt/voedingspatroon? Neem dan contact met me op voor een gratis intake of kom naar mijn gratis inloopspreekuur bij Run2Day Zwolle (houd Facebook in de gaten voor data).

 

Bron: Chivo

 

Recent Posts