Het beste dieet

 In Geen categorie

Het beste dieet, is het dieet dat je vol kunt houden. Klinkt logisch, maar dat is het voor velen niet. Massaal starten we namelijk op 2 januari met een dieet, want in het kader van de goede voornemens staat afvallen vaak bovenaan het lijstje. Om ons vervolgens een paar maanden later massaal erbij neer te leggen dat het dit jaar helaas niet gelukt is. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Maar wat zorgt er nu voor dat het maar zo weinig mensen lukt? Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen niet blijvend afvallen, maar omhoogvallen! Na 8 jaar zijn de milde jojo-ers gemiddeld 3 kilo zwaarder. De zware lijners zijn na 8 jaar zelfs 5 kilo zwaarder. Het dieet wat ze gevolgd hebben, hebben ze niet volgehouden. Ze zijn erna zelfs meer gaan eten. De relatie met voeding is verstoord geraakt door het diëten. De reden hiervan is dat de meeste diëten één of meerdere voedingsproducten uitsluiten, omdat deze om verschillende redenen zouden bijdragen aan overgewicht.

Aankomen, op gewicht blijven of afvallen heeft alles te maken met de energiebalans. Oftewel, hoeveel komt er binnen en hoeveel gaat eruit. Het is simpel. Krijg je meer binnen dan dat je verbruikt, dan kom je aan. Krijg je minder binnen dan dat je verbruikt, dan val je af. De energiebalans. Echter, volgens de bedenkers van de meeste diëten bestaat er zoiets als goede en slechte voedingsmiddelen. Er worden zeker successen geboekt met het uitsluiten van voedingsproducten, of soms zelfs hele groepen. Maar het werkzame component hierin is de energiebalans. Alle diëten werken, want ze hebben 1 overeenkomst: je krijgt minder binnen dan je verbruikt. Gevolg van deze diëten is echter vaak een verstoorde relatie met voeding. Dát zorgt er op zijn beurt weer voor dat je je dieet niet volhoudt, je daarna niet meer goed weet hoe je met je voeding moet omgaan, en je vervolgens zwaarder eindigt dan toen je überhaupt begon.

Zwart-wit denken over voeding is nadelig voor je gewicht. Het categoriseren van voedingsmiddelen is niet speciaal nu een hype. Dit gebeurt al heel lang. De één zegt dat je dik wordt van koolhydraten, de ander demoniseert vet. Producten als cola, melk, brood, fruit, vlees en alles waar e-nummers in zit zijn allemaal al doelwit geweest. En laten we (nog) niet beginnen over suiker en zoetstoffen als aspartaam. Het zou lijden tot voedselverslaving, iets wat allang ontkracht is.

De vraag is of je op deze manier met eten bezig moet zijn. Er zijn zeker redenen om af te willen slanken, maar het weglaten van voedingsgroepen- of producten is hierin niet het werkzame component. De energiebalans is leidend, vervolgens ga je op zoek naar een manier van eten die past bij jou en jouw leven. Op deze manier werk je aan je vitaliteit. Zowel op het gebied van voeding, als op het gebied van mindset. Ga leven en omarm het leven!

 

Bron: Chivo

Recent Posts